Pets At Work (PAW)

The Pets At Work (PAW) tail
paw

Velkommen til vårt arbeidsmiljø.

Vi er stolte av at eierne våre har en hundevennlig arbeidsplass, og at det er en økende andel dyrevenner som ønsker oss velkommen på jobb hver dag. Vi kaller det PAW - Pets At Work!

Alle hos Purina er overbevist om at mennesker og kjæledyr har det bedre sammen, både når det gjelder jobb og lek. For å virkeliggjøre denne overbevisningen, har vi derfor nå blitt en del av det daglige kontormiljøet. Pets At Work ble etablert hos Purina i 2003, med en Pets At Work-policy som gir alle Purina-ansatte muligheten til å ta med seg sine firbente venner på kontoret. Vi har nå nesten 20 hundekollegaer i PAW-programmet.

Siden PAW-praksisen startet for over 12 år siden, har vi sett utrolig mange fordeler knyttet til det å ha hunder på kontoret, fra mer tilfredse ansatte til et redusert stressnivå. Disse fordelene gjelder ikke bare oss og eierne våre, men også andre ansatte, da mange er enige i at det gir et hyggeligere jobbmiljø og en mer behagelig atmosfære.

main-banner
Harry

I begynnelsen tok Purina valpesteg...

Det er innlysende at Purina elsker kjæledyr, og de har alltid visst at det ville lønne seg å ta oss med på jobb. Mennesker og kjæledyr har det bedre sammen, uansett hvor de er, og arbeidsplassen er intet unntak. De er stolte over at arbeidsdagen utstråler begeistring for kjæledyr. Mange dyreeiere har travle liv, og det ble tydelig at PAW ville passe for flere av Purinas ansatte når det gjaldt livsstil, behov og arbeidsliv. De jobbet hardt for å undersøke alle mulige konsekvenser og situasjoner for å sikre at ansatte og hunder kunne jobbe sammen i et avslappet og trygt miljø. Dette, sammen med års erfaring med adgang for hunder på kontoret, utgjorde grunnlaget for Purina da PAW-programmet ble lansert.

owner dog and coleage
near the elevator

Flere tiltak ble satt i gang for å ytterligere hjelpe våre pelsklede kollegaer og deres eiere til å tilpasse seg åtte-til-fire-arbeidsdagen. Hundevennlige heiser, fellesarealer, utganger og innganger er spesielt dedikert oss hunder for å sikre at alt går så knirkefritt som mulig. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Teamet vet at ikke alle er hundegale, og de har funnet en løsning slik at alle ansatte føler seg til pass.

     

Alle de utrolige fordelene for oss og våre eiere...

Jeg heter Schackleton, og jeg har god grunn til å logre med halen i dag, og hver dag, takket være PAW. Purina har fulgt PAW nøye siden begynnelsen i 2003, og de har merket seg mange fordeler med å ha hunder på kontoret, ikke bare for oss og eierne våre, men også for andre ansatte.

Denne erfaringen understøttes også av forskning. En studie som ble gjennomført av British Medical Journal* viste at hundeeiere lettere takler stressende situasjoner og er mindre utsatt for angstrelatert sykdom. Dette gjelder også på arbeidsplassen. Det er dokumentert at kjæledyr fremmer graden av tilfredshet, reduserer stress og fravær, og hjelper de ansatte med å samarbeide på en mer effektiv måte.

I henhold til en studie fra Virginia-Universitetet i 2012 * *, hadde ansatte som hadde tilgang til hunder på kontoret tendens til å være mindre stresset ut på dagen sammenlignet med ansatte uten hunder på kontoret. Studien understreket i tillegg at tilgang til hunder styrker pågangsmotet og reduserer stressnivåer, uavhengig av om man har tilgang til sine egne kjæledyr eller andres. Jo mer til pass de ansatte føler seg på regelmessig basis, jo bedre er de i stand til å konsentrere seg og yte kvalitetsarbeid.

I tillegg til disse anerkjente fordelene for helsen, gjør PAW-programmet følgende:

benefitsnew
Dogployees
  • Øker produktiviteten og gir inspirasjon:Jeg vet at moren min, Charlotte, og kollegaene hennes liker å ha hunder i nærheten som de kan klappe og kjæle med - hun sier at det bidrar til at teamet har det bra og føler seg avslappet, og skaper en varm og åpen atmosfære som alle har glede av.
  • Øker tilfredshet på arbeidsplassen: Tilbakemelding fra ansatte har hittil vist at PAW er en ekstremt populær fordel for de ansatte, og sjefene våre mener at PAW kan bidra til å bevare team og trofasthet.
  • Oppmuntrer til utveksling mellom ansatte:Nå har jeg venner over alt i Purina. Vi jobber alle hardt for å skape et lunere og mer sosialt kontormiljø, og skape et ekstra nivå med utveksling mellom kollegaer. Vi liker å dytte bort i hendene på ansatte som er mindre utadvendte, og som dermed blir mer sosiale når de snakker med kollegaene sine om hundene deres.
  • Fremmer en sunn pause: Eierne våre bruker mange av pausene sine på å lufte oss. Vi vet alle at så lite som noen få minutters spasertur og lek med en hund er stresslindrende på en naturlig måte, og bidrar til lavere angstnivåer. Jeg elsker å tilbringe tid med mine hundekollegaer.
  • Et sunt arbeidsmiljø: Kjæledyr utgjør en betydelig del av livet til de ansatte, og ved å oppmuntre til at vi blir med på arbeidsplassen, viser Purina at de bryr seg om sine medarbeidere, og hvor viktig det er å ha en sunn balanse mellom jobb og privatliv.

* Pet ownership and human health: a brief review of evidence and issues, BMJ, 2005 ** Randolph T. Barker, Janet S. Knisley, Sandra B. Barker, Rachel K. Cobb, Christine M. Schubert (2012), “Preliminary investigation of employee’s dog presence on stress and organizational perceptions”, publisert i The International Journal of Workplace Health Management, Vol 5 Iss: 1 pp. 15-30

     

Renslighet er en dyd

Kollegaene påtar seg fullt ansvar for å holde det ryddig, både på kontoret og der hvor hundene oppholder seg. De rydder opp etter oss, og alle hundene våre er husrene. Små ulykker er svært sjeldne. Men uansett hvor påpasselige vi er, kan det av og til hende at vi girer oss opp litt for mye, og da kan det forekomme små ulykker. Når dette skjer, rengjør eierne våre øyeblikkelig etter oss , og rapporterer hendelsen til rengjøringsteamet slik at alt blir desinfisert. Arbeidskollegaer er utstyrt med rengjøringssett, og rengjøringsteamet støvsuger regelmessig og gjennomfører ukentlig storrengjøring for å sikre at kontorene er skinnende rene.

Cooper
     
Selma

Jeg heter Selma, og jeg er en glad og avslappet type som liker å forsikre meg om at alle har det bra.

For at PAW kunne bli en slik suksess, måtte Purina ta mange praktiske forhold i betraktning for å sikre at personellet føler at arbeidsplassen er behagelig og avslappet.

Generelle hensyn

Alle synspunkter på PAW-programmet ble tatt i betraktning og behandlet seriøst for å skape en rettferdig og støttende atmosfære på kontoret.

Men hva med fobier?

Kontorlayouten tas alltid i betraktning når et nytt kjæledyr presenteres, for å sikre at alle har en egnet plass og føler seg til pass. Pets At Work-teamet lytter til tilbakemelding fra alle berørte parter, og iverksetter deretter tiltak for å sikre et kontormiljø som passer for alle.

concerns2
vet and dog

Allergier

Ingen fnyser av allergiproblemer. Plasseringen på kontoret skjer på en slik måte at ingen personer med allergier sitter i nærheten av hunder. Vi sørger for at alle har muligheten til å bruke et hundefritt miljø, og vi har hundefrie områder flere steder i bygningen. Disse avgrensede områdene bidrar til å forhindre problemer i tillegg til storrengjøringen som utføres regelmessig. Vi ber alle hundeeiere om å børste hunden før de kommer på jobb, og rydde opp alt hunderelatert rot hvor som helst i bygningen. Dette omfatter pels, tørr hud og sikkel samt støv og skitt utenfra.

Ekspertene er like ved...

I Norden har vi tatt lærdom fra våre kollegaer i Storbritannia som har rådført seg med Professor R J Powell, professor innen klinisk immunologi og allergi. Allergiske reaksjoner utløses bare i kontakt med hudrester eller sikkel fra oss hunder. Derfor har Professor Powell foreslått at vi holder oss minst 6 meter unna kollegaer som har allergiske reaksjoner i nærheten av hunder.

Pets At Work-teamet opprettet dermed en spesifikk plan og en serie med tiltak for å forenkle jobbopplevelsen så mye som mulig for alle med allergier. Hvis ansatte plages av allergi, oppmuntres de til å ta kontakt med PAW-teamet. Teamet vil jobbe direkte med eventuelle problemer og støtte personen det gjelder.

Søknad om å få ta med hunden på jobb

PAW-programmet gir de ansatte og hundene deres muligheten til å komme inn i programmet steg for steg. Den ansatte må først få linjelederens tillatelse, og så sjekke at ingen av de nærmeste kollegene har sterke allergier eller er redd for hunder. Deretter fyller han eller hun inn et spørreskjema med hundens alder, vaksinasjoner, oppførsel mm. Etter at spørreskjemaet har blitt godkjent av en ekstern atferdskonsulent, kan den ansattes hund bli med til jobben for å se om den føler seg komfortabel i et kontormiljø. Konsulenten vil besøke hunden på kontoret for å se hvordan den oppfører seg rundt mennesker og andre hunder. Purina anbefaler å gradvis øke tiden hunden oppholder seg på kontoret – på denne måten kan den tilpasse seg kontormiljøet så lett som mulig, og kunne fortsette å bidra til et trygt og hyggelig miljø.

“Jeg er en forkjemper for dyr på arbeidsplassen – forskning har vist at det å ha hunder på kontoret øker produktiviteten, folk har færre sykedager og det gir rett og slett en mer trivelig stemning. Teamet vårt fulgte strenge prosedyrer for å utvikle PAW-modellen og oppbygningen. Vi tok for oss alle deler av programmet, inkludert hundevelferd, juridiske aspekter, helse og sikkerhet, trafikk inn og ut av området, forflytning i bygningen, forsikring, fobier, allergier, klageprosedyrer og så videre. Vi snudde enhver stein i vår søken etter å bringe hunder trygt inn i arbeidslivet” Katrine, Purina Nordics.

Dog-ployees

aston

Aston

diva

Diva

harry

Harry

Shackleton

Shackleton

Cooper

Cooper

Nobile

Nobile

Osvald

Osvald

Tessie

Tessie

myrsky

Myrsky

selma

Selma